Monday, August 15, 2011

13 Ramadhan 1432: Kita Serupa


Bulan Ramadhan adalah bulan yang membentuk sifat kesamarataan. Tak kiralah samada seseorang itu kaya atau miskin, berada atau fakir, berpangkat atau pekerja am, bergelaran atau manusia kebayakan, berdarah raja atau berketurunan hamba. Dalam bulan ini semuanya sama. Samalah seperti di musim haji di mana semuanya berpakaian kain ihram yang putih tanpa ada perbezaan walaupun ada yang datang dengan berjalan kaki atau menaiki kapal terbang esekutif kelas pertama.

Apabila azan maghrib berkumandang memuji kebesaran Ilahi, semua orang akan berbuka puasa. Tidaklah Agong atan Raja berbuka dahulu manakala si penjaga istana berbuka di wakti Isyak. Mungkin juadahnya berbeza, tapi bukanya tetap pada minit yang sama.

Tidak lah pula pembesar negara boleh "bersama" isteri di siang hari dan kerani hanya boleh di malam hari. Semuanya sama. Tidak lah pula si Dato' dan Tan Sri boleh meneguk air di tengahari dan si pencuci hanya boleh bila berbuka nanti.

Inilah hikmah Ramadan. Jika tiada fardu puasa, kita pasti yang si kaya raya tidak mengerti apa itu lapar, tidak mengerti apa itu dahaga dan tidak mengerti nikmatnya berbuka puasa. Tiada terasa akan sesuatu tu sehinggalah kita kehilangannya. Allah menjanjikan 2 nikmat pada orang yang berpuasa. Nikmat takkala berbuka puasa dan nikmat apabila bertemu Allah nanti.

Hikmah kesamarataan ini membentuk jiwa-jiwa agar menjadi rendha diri, supaya mengerti keperitan si miskin dan fakir. Mengikis sifat pekin & kedekut. Membuka hati untuk meninfaq harta dan jiwa pada jalan Allah.

No comments:

Post a Comment