Monday, May 10, 2010

Syurga di bawah tapak kaki ibu

Kasih ibu membawa ke syurga
Hari Ahad pada minggu ke-2 dalam bulan Mei setiap tahun, ramai akan merayakan Hari Ibu. Tarikh ini merupakan tarikh yang diraikan di Amerika Syarikat dan majority di negara-negara lain. Namun beberapa buah negara lain menetapkan tarikh yang lain untuk meraikan Hari Ibu. Hari ibu ini diasaskan oleh sekumpulan wanita yang ingin meningati kematian ibu-ibu mereka dengan mengadakan upacara keagamaan di gereja-gereja. Setelah beberapa dekat, meraikan hari ibu bukan lagi satu upacara keagamaan di Amerika malah ia merupakan hari untuk mengingati ibu tersayang. Tambahan lagi dengan nilai komesial yang mencecah ratusan juta dollar Amerika dengan jualan barangan serta promosi lain.

Islam meletakan ibu bukan sehari dalam setahun. Islam menghargai jasa ibu melalui hadis-hadis nabi serta ayat-ayat Kalam Allah SWT. Kedudukan tinggi yang diberi kepada ibu hinggakan seorang anak tidak boleh mengherdik ibunya walau dengan perkataan “ah” sekalipun. Pepatah “Syurga di bawah tapak kaki ibu” membawa makna bagaimana seseorang anak itu harus menghormati ibunya. Usah dipertikaikan tugas dan tanggungjawab seorang ibu membesarkan kita jika itu masih tidak menyakinkan kita, lihat saja bagaimana seorang ibu membawa kandungan anakya semasa masih di dalam rahim lagi selama 9 bulan. Tiada pernah rasa penat membawa perut yang besar, tiada pernah merungut akan kesukaran untuk berjalan, tidur serta membuat kerja seharian semasa 9 bulan ini. Lihat juga bertapa peritnya sakit bersalin namun, senyuman lebar dilemparkan kepada bayi yang baru dilahirkan tanpa rasa benci disebabkan kesakitan melahirkan bayi tersebut.

Hampir 43 tahun yang lalu, emak melahirkan saya dan hingga ke hari ini, emak masih merasakan saya seperti seorang anak kecil apabila bercakap dengannya. Pertanyaan dan nada percakapan melahirkan rasa kasih dan sayang tanpa ada sebarang batasan. Emak tidak pernah mengungkit penat jerit membesarkan kami berlima dan tidak pernah meminta balasan atas semua usaha tersebut. Saya pasti, tidak ada nilai wang yang boleh kami berlima membayar jasa emak selama ini. Terima kasih mak!!

Saya pernah dikritik kerana bercakap pasal hari ibu. Kata mereka, hari ibu bukan budaya orang Islam dan dalam Islam tidak pernah ada hari ibu. Ibu dihargai setiap hari. Saya bersetuju dengan pendapat ini, namun memastikan kita berfikir tentang ibu pada satu hari dalam setahun, tidak lah salah rasanya. Ini kerana, kita selalu tidak menghargai apa yang kita ada hinggalah ianya hilang begitu saja.

Saya ingin meminta anda berfikir sejenak peranan ibu kita semasa hidupnya:
Seorang isteri kepada suami
Seorang ibu kepada anak-anaknya
Seorang pekerja kepada majikannya
Seorang pendidik kepada generasinya
Seorang hamba kepada Yang Maha Esa
Seorang pengurus kepada hal-ehwal rumahtangganya
Seorang tukang masak yang hebat
Seorang juruhias dalaman (interior designer) untuk rumahnya
Dan banyak lagi yang mungkin tak terhitung banyaknya
Dan dengan semua tugasan-tugasan yang mencabar ini, tidak pernak satupun dari tugas ini terlepas darinya.

Kami berdoa untuk semua insan yang bergelar ibu:

Ya Allah, Tuhan sekelian alam, kami bermohon pada mu Ya Allah, Engkau ampunilah semua dosa-dosa mereka, samada dosa yang terdahulu, sekarang atau yang akan datang. Ya Allah, Engkau kasihi lah mereka sebagaimana mereka mengasihi anak-anak mereka. Ya Allah, Engaku berkatilah kehidupan mereka denga limpahan rahmatMu, hidayahMu. Murahkanlah rezeki mereka Ya Allah, berkatilah rezeki mereka Ya Allah.Ya Allah Yang Maha Pemurah, Engkau masukkan mereka kedalam syurgaMu ya Allah. Jauhilah mereka dari azam malikat maut, azam kubur dan kesukaran di hari akhirat. Limpahkan mereka dengan nikmat kubur, kesenangan di hari akhirat. Ya Allah, matikan lah mereka dalam iman kepada mu Ya Allah.

Someone may say: “What so great about Mother’s Day?”

I will say: “Yeah… I am not sure how great a Mother’s Day is but I am so sure how great my mom is!”

To all the Moms… HAPPY MOTHER’S DAY 2010

Bertam
May 8th, 2010

No comments:

Post a Comment