Tuesday, August 9, 2011

9 Ramadhan 1432: Hebatnya Ramadhan

Bulan Ramdhan sering dikaitkan dengan keletihan, lapar & dahaga, tidak bersemangat dan lesu. Ini semua kerana perut tidak diisi pada waktu siang. Manakala pada waktu malam pula, kita keletihan kerana banyak makan semasa berbuka puasa. Namun sejarah membuktikan sebaliknya. Berikut adalah sebahagian rentetan sejarah yang menyaksikan bertapa gagah dan hebatnya umat Islam pada bulan yang mulia ini:
  • Perang Badar: Berlaku pada 17 Ramadhan tahun ke-2 hijrah, dan umat Islam telah mencapai kejayaan
  • Pembukaan Kota Mekah: Berlaku pada bulan Ramadhan pada tahun ke-8 hijrah
  • Pembersihan Kota Mekah: Kota Mekah yang dipenuhi dengan berhala-berhala yang disembah sekian lama di sekitar Baitullah dihancurkan pada tahun ke-8 hijrah
  • Parsi Tewas: Kerajaan besar Parsi tumbang di tangan Kerajaan Islam pada bulan Ramadhan tahun 15 hijrah
  • Tentera Salib Tewas: Salahuddin Al-Ayubi mengalahkan tentera salib pada bulan Ramadhan tahun 548 hijrah
  • Israel Tewas: Mesir dan Syria menewaskan Israel di Semenanjung Sinai pada bulan Ramadhan 1393 Hijrah
Peristiwa-peristiwa besar di atas berlaku pada bulan Ramadhan dimana umat Islam sedang berpuasa dan masih mampu melorek sejarah tersebut. Kalaulah umat Islam pada zaman-zaman tersebut berfikir bahawa bulan Ramadhan adalah bulan yang mana umat Islam adalah lesu, tak bermaya, rendah produktivitinya dan keletihan, pasti sejarah tidak sedemikian. Insya-Allah, umat Islam lebih cergas pada bulan puasa sebab kurang darah yang diperlukan di perut dan banyak darah yang membawa oksigen boleh ke otak kita dan mengerakkan anggota tubuh yang lain.

No comments:

Post a Comment