Wednesday, June 2, 2010

Save Palestine

Cyberplex: Hampir semua tajuk-tajuk utama akhbar memaparkan berita kekejaman Yahudi Israel menceroboh, membunuh serta mencederkan aktivis kemanusiaan Palestin di atas kapal Mavi Marmara. Kapal yang membawa bantuan kemanusiaan serta sukarelawan untuk membantu saudara-saudara telah ceroboh dengan rakusnya serta bongkak dengan kelengkapan ketenteraan.

Sikap rakus Israel laknatullah ini menunjukan bahawa Israel laknatullah ini bongkak dan sombong tanpa mengira hukum dunia bahawa kapal Mavi Marmara bukanlah sebuah kapal perang dan juga sedang berada di perairan antarabangsa. Israel laknatullah ini berani melakukan semua ini kerana ia tahu bahawa sekutu-sekutu besar dunia berada dibawah ketiak mereka antaranya Amerika Syarikat dan Majlis Keselamatan PBB. Ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan kepada kita.

Persoalannya: Apakah peranan yang mampu kita laksanakan sebagai seorang Muslim? Disini ada beberapa cadangan yang boleh kita ambil dalam kapaisiti kita yang terhad:
  • Membenci sebenci-bencinya tindakan Israel laknatullah ini. Bukan sahaja dengan membenci, kita harus bercakap akan kebencian kita terhadap tidak tanduk Israel kepada linkungan rakan-rakan supaya arus kebencian kepada Israel ini tidak padam dan terus berkembang.
  • Berani untuk TIDAK memilih barangan yang mempunyai kepentingan ekonomi kepada Israel. Senarai barangan ini dapat dilihat di: www.muslimconsumer.org.my/ppim
  • Tarbiah ahli keluarga kita supaya tidak terpengaruh dengan media yang memperkecilkan tindakan Israel ini
  • Ambil tindakan menyokong aktiviti-aktiviti membantu saudara-saudara kita di Palestin. Antaranya program "Fast for Palestine" yang boleh dilaksanakan di rumah bersama-sama ahli keluarga. Perbelanjaan sekolah dan makan pada hari itu disalurkan ketabung-tabung bantuan kemanusiaan Palestin
  • Gunakan media sosial seperti facebook, twitter dan lain-lain untuk terus berbicara tentang Israel dan Palestin. Mainkan peranan untuk mengajak ahli media sosial kita untuk melaksanakan peranan kita sebagai Muslim
  • Meminta pertolongan Allah membantu aktivis bantuan kemanusian yang sedang dalam tahanan Israel. Ajak ahli-ahli keluarga berdoa & bersolat hajat setiap hari. Jika ada diantara kita yang mempunyai pengaruh keatas surau-surau atau masjid-masjid di tempat kediaman kita, minta diadakan solat hajat, qunut nazilah dan doa kepada Palestin serta aktivis bantuan kemanusiaan.
  • Hadir memberi sokongan dalam demonstrasi membantah tindakan Israel.
Marilah kita bersatu hati sebagai umat Nabi Muhammad SAW dan hamba Allah SWT untuk membantu saudara seIslam kita di Palestin dimana terletaknya Kiblat pertama kita supaya Masjidil Aqsa terus selamat dan dihormati.

9.55am @ Cyberplex
June 1st, 2010

No comments:

Post a Comment