Thursday, October 28, 2010

Index Rasuah...Malaysia di Tangga 56

KLCC @ Nite: 2008 photos
Malaysia oh tanah air ku.... felt like a sharp razor goes thru my heart when seeing Malaysia ranked 56th in the Corruption Perception Index 2010 which was recently released. Some people might think that this Index is in questioned as to how and what are the methodology used to derive at the score but it is quite tough to argue when you are way below the in the ranking. On a lighter note... the rank is much better that the football ranking :)

This index will surely not an advantage score from the FDI (Foreign Investment Deposit) which drives the country economy. It will be tough to manage this perception. More so with the news of Immigration Officer who took RM80 per illegal foreigner at Port Dickson, Lawyer Linggam case, PKNZ in Klang and many more if to list.

Unfortunately this news about the 2010 Corruption Perception Index was not captured by Malaysia Mainstream Media. Do we want to hide this? Can we confront this brutal facts and commit to change?
http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2010/results

Dan yang lebih mengecewakan apabila melihat negara jiran berada di tempat pertama (berkongsi 3 negara). Apakah lebihnya mereka untuk menerajui percepsi ini? Apakah ketinggalan sangatkah rakyat Malaysia dalam mengurus sesuatu intitusi dengan telus dan bersih? Dimanakah iman kita apabila melihat peluang yang datang?

KLCC from the window of Traders' Hotel
Kati baru sahaja selesai bulan Ramadhan yang mana integriti diuji dan dicabar. Dan kita berjaya melaluinya dengan tanpa perlu merasuah Allah SWT. Mungkin rakyat jelata hari ni tidak dapat merobah keadaan sekelip mata, namun kalau benih-benih Islam yang sempurna di semai hari ini pada generasi yang mudah, insya-Allah pada hari esok, rakyat Islam Malaysia akan menjadi umat Islam yang berpegang teguh pada tali Allah. Tak perlu jari ditunding pada pemimpin dan pada penguasa. Mari lah kita ambil tindakan dengan membetulkan diri kita sendiri, ahli-ahli keluarga kita, sanak-saudara kita, rakan-rakan dan orang-orang disekeliling kita. Nescaya dakwah ini akan membawa kepada perubahan yang besar dalam masa yang singkat.

Firman Allah - AlBaqarah: 188
Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan janganlah kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya).

No comments:

Post a Comment