Tuesday, October 26, 2010

Hati Ikan Masin

Firman Allah (AlBaqarah: 7) yang bermaksud: "Allah telah mengunci mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat"

Bunga "bleading hearts": Gambar ini diambil di Chicago
Garden pada musim bunga May 2010
Hati yang mati amat mudah dicerobohi. Bayangkan umpama seekor ikan yang hidup di lautan. Air laut yang amat masih tidah dapat mencerobohi daging-daging ikan. Dan ikan0ikan tersebut terus hidup dan dagingnya tidak sedikit pun terasa masin. Tetapi tak kala ikan-ikan ini telah mati, kita tak perlu selaut air untuk memasinkan daging ikan. Cukuplah dengan secubit garam, ikan yang telah mati akan masin dagingnya.

Begitulah jua dengan hati kita. Andainya hati kita terus hidup dengan mengingati Allah, nescaya hati kita ini dapat bertahan dari dinodai dan diceroboh. Tak mungkin hati yang hidup atas nama Allah SWT akan dapat dipesongkan oleh anasir-anasir maksiat. Namun, jika hati kita sudah mula mati, mudahlah ianya diceroboh. Dan mudahlah hati kita dipesongkan. Dan mudahlah ia tumpas dengan godaan-godaan syaitan.

Marilah kita berdoa agar hati ini tidak menjadi hati ikan masin. Tidak mati. Kita berdoa agar Allah SWT kasihkan kita dan tidak mengunci mati hati ini, Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment