Thursday, July 22, 2010

Doa Nabi Allah Hidzir Allaihis Salam

Berikut adalah terjemahan Doa Nabi Allah Hidzir A.S:

Ya Allah! Sebagaimana engkau amat mengasihani kepada kebesaran engkau tanpa ada bandingannya kasih sayang engkau dan engkau mengatasi dengan kebesaran engkau ke atas kebesaran (makhluk) engkau dan engkau amat mengatahui barang apa yang di bawah bumi engkau sebagaimana engkau amat mengatahui dengan barang apa dia atas arasy engkau, dan segala was-was dalam dada adalah seperti terdedah di sisi engkau dan apa yang terdedah daripada kata-kata tidak tersembunyi pada ilmu engkau dan patuh setiap sesuatu pada kebesaran engkau dan tunduk setiap yang mempunyai kuasa kepada kekuasaan engkau dan jadilah perkara dunia dan akhirat semuanya dalam kekuasan engkau, jadikanlah bagiku daripada setiap dukacita yang aku berpetang-petang di dalamnya kelepasan.
Ya Allah! Bahawasanya kemaafan engkau daripada dosa-dosaku dan keampunan engkau akan kesilapanku dan penutupan engkau akan amalan burukku, engkau kurniakan akan daku ketamakan untuk memohon kapada engkau barang apa yang aku tidak layak mendapatkannya daripada barang apa yang aku cuaikan padanya, aku berdoa kepada engkau dalam keadaan aman dan aku pohon kepada engkau dalam keadaan (kemesraan) dan engkaulah yang membuat kebaikan kepada ku dan akulah yang membuat keburukan kepada diriku sendiri pada barang di antara aku dan diantara engkau, engkau mengasihani kepada ku dangan nikmat-nikmat engkau, dan aku yang menyebabkan kemurkaan engkau dengan segala maksiat ku tetapi kepercaayan dan keyakinan aku kepada engkau membuatkan aku berani melakukan (maksiat) ke atas engkau, maka engkau berilah dengan kelebihan ikhsan belas engkau keatasku. Bahawasanya engkau amat menerima taubat dan amat mengasihi. Ameen.

Doa ini diterjemah oleh Ustaz Haji Muhammad Ismail bin Salleh. Text dalam bahasa arab boleh dimuat turun malalui "Shared File by BOX" dalam blog ini. Semuga bermanafaat.

No comments:

Post a Comment