Thursday, June 24, 2010

Dah siap nak berperang...?

"Dah bulan Rejab nih..." begitulah ucapan seorang ibu bila anaknya berbual pada pagi tadi. Ingatan yang pendek ini membawa kepada maksud:
  • dah mulakah berjinak-jinak untuk berpuasa agar bila tiba Ramadhan nanti tidaklah matu kuyu dan badan lesu sebab baru nak berpuasa?
  • dah habiskah segala hutang-hutang puasa (jika ada)?
  • dah mulakah untuk bangun malam agar tidak liat untuk mendirikan malam sepanjang Ramadhan nanti. Andainya dapat mendirikan malam pada setiap Ramadhan, sudah tentunya tidak terlepas malam yang lebih baik dari 1000 malam?
  • dah mulakah meningkatkan komitmen kita pada Al-Quran agar bila tiba Ramadhan nanti tidak kekok untuk cuba khatam dalam tempoh 30 hari?
Kedatangan bulan Rejab selalunya menandakan "prelude" kepada kedatangan bulan Ramadhan. Kalau selalunya ramai daripada kita tak ingatpun bulan Islam, namun Rejab dan Syaaban akan membuat kita sedar akan kehadiran bulan yang penuh dengan, rahmat, berkat dan keampunan ini. Andainya pada akhir Ramadhan 1430 yang lalu kita menangis akan pemergiannya dan berdoa agar dipanjangkan umur dan dikurniakan tubuh badan yang sihat untuk berjumpa lagi dengan Ramadhan 1431, maka kita semakin hampir untuk melihat yang doa' kita dimakhbulkan Allah SWT.

Banyak tulisan-tulisan yang memaparkan kelebihan bulan Rejab dan Syaaban dalam meningkatkan amal ibadah kepada Allah SWT. Tak lain tak bukan adalah untuk menyuntik motivasi diri agar terus komited untuk memperhambakan diri kepada Allah SWT.

Marilah kita bersama-sama mempersiapkan diri dalam menghadapi peperangan hawa nafsu dalam bulan Ramadhan nanti, Insya-Allah. Setiap peperangan memerlukan persiapan. Ayuhlah persiapkan diri dengan persiadiakan mental, fizikal dan sokongan. Inilah masanya untuk kita bermuhasabah atas prestasi kita pada Ramadhan yang lalu dan mengambil langkah-langkah awal agar prestasi kita dalam mengharungi peperangan hawa nafsu mencapai kejayaan, Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment