Thursday, March 10, 2011

Jaringan Kehidupan

Apabila Allah SWT mengadakan Nabi Adam AS dari tiada kepada ada, Allah SWT turut mengadakan Hawa sebagai pasangan Nabi Adam AS. Kehidupan Nabi Adam & Hawa membawa kepada hikmah wujudnya keluarga yang kini penduduk dunia menghampiri 7 billion orang. Manusia sesungguhnya perlu kepada masyarakat untuk kehidupan yang selesa. Keperluan sekeliling kita tidak mungkin kita dapat dengan sendirinya tanpa pertolongan dan kerjasama dari orang-orang sekeliling kita.


Sesungguhnya Islam menyarankan setiap umatnya ikhlas kepada keluarganya, jirannya and kepada mereka yang mempunyai pertalian perkerjaan. Islam juga mengajak umatnya saling bantu-membantu ke arah kebaikan demi faedah masyarakat disekelilingnya. Allah berfirman Surah Al-Maidah: 2
"dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. dan bertakwalah kamu kepada Allah, Sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya."
Islam amat memberatkan ukhuwwah dan mengajar manusia akan kehidupan di dunia ini bukanlah untuk memenuhi kehendak individu. Marilah kita cuba meletakkan diri kita di tempat saudara seislam kita yang sedang mengahadapi kesukaran dan kesempitan. Ini akan memberi motivasi kepada kita untuk berusaha membantu saudara seislam kita agar mereka keluar dari kesempitan kehidupan tersebut. Rasulullah SAW bersabda:

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim. Daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda: Janganlah kamu saling dengki mendengki, tipu menipu, benci membenci, belakang membelakangi antara satu sama lain. Janganlah sebahagian kamu menjual barangan atas jualan orang lain. Hendaklah kamu menjadi hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang muslim adalah saudara bagi seorang muslim; dia tidak boleh menzaliminya, membiarkannya (dalam kehinaan), membohonginya dan menghinanya. Ketaqwaan itu di sini - sambil Baginda menunjuk ke dadanya sebanyak tiga kali - Cukuplah seseorang itu mendapat keburukan apabila dia menghina saudaranya yang muslim. Setiap orang muslim ke atas muslim itu haram darahnya, hartanya dan maruah dirinya. 
Tidak kiralah bertapa kayanya kita, sihatnya kita, tinggi pangkatnya kita atau luasnya pengaruh kita, nescaya kita tidak mungkin dapat hidup seorang diri. Kita semestinya perlu pertolongan orang disekeliling kita. Begitulah jua bertapa rendahnya seseorang itu dimata masyarakat, pasti ada kebaikkan yang pernah dia lakukan. Pengajaranya: setiap dari kita harus menghargai saudara kita yang lain dan tiada hak bagi seseorang tu untuk tidak menghargai saudara Muslimnya sendiri. Marilah kita menjadi ummah yang bersatu dan menghindari pepecahan diantara kita, insya-Allah. Sabda Allah SWT dalam surah Al-Hujurat: 11

"Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian kamu menggunjing sebahagian yaang lain. Sukakah salah seorang di antara kamu memakan daging saudaranya yang sudah mati. Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang."


No comments:

Post a Comment