Monday, August 23, 2010

Tazkirah Ramadhan: Checkpoint

Insya-Allah pada hari ini, kita melangkah ke hari yang ke 13 dalam Ramadhan. Marilah kita sama- sama berhenti sejenak dari kesibukan urusan dunia dan membuat "audit" bulan Ramadhan kita. Budaya "audit" ini perlu dalam semua urusan. Malahan, dalam sukan merentas desa atau marathon juga da audit yang dipanggil "checkpoint". "Checkpoint" ini akan memastikan samada kita masih lagi dalam perlumbaan atau sudah kecundang di pertengahan perlumbaan. Marshal-Marshal perlumbaan akan meng"audit" siapa yang telah melepasi checkpoint dan siapa yang sudah tidak lagi meneruskan perlumbaan.




Apatah lagi dalam perlumbaan kita di bulan Ramadhan ini. Kena audit juga. Kena ada checkpoint juga. Bak kata orang: "if you don't inspect what you expect, you will never get what is expected out of you". Jadi marilah kita sama-sama audit "perlumbaan" kita di bulan Ramadhan ini:

  • Puasa: Berpuashatikah kita dengan puasa kita. Adakah hanya berlapar dahaga tetapi tidak berpuasa semua pancaindera?

  • Pembaziran: berapa banyak pembaziran yang kita lakukan dalam bulan puasa ini? Lihat bakul sampah kita yang menjadi tempat juadah pasar Ramadhan yang tidak habis. Lihat baju-baju yang di beli, lihat persiapan raya.

  • Solat: Masihkah kita solat sendiri di rumah? Berapa % kita bersolat jamaah? Masihkah hanya solat wajib dan tidak mula melakukan slat-solat sunat?

  • Tarawikh: Masih bertahankah kita dengan tarawikh?

  • Infaq: Masihkah terkedu apabila fikir untuk infaq? Dah beri makan orang yang berpausa?

  • Mengajak kebaikan: Ada tak ajak rakan, jiran atau sesiapa membuat kebaikan dalam bulan Ramadhan ini?

Dan banyak lagi soalan-soalan yang bolah kita fikirkan untuk melihat dimana kita sekarang ini. Adakah kita dilandasan yang betul untuk memenangi perlumbaan ini atau kita masih jauh ketinggalan dan mungkin akan kecundang sebelum ke garisan penamat?

No comments:

Post a Comment