Friday, May 14, 2010

Doa Saidina Abu Bakr RA

Doa Saidina Abu Bakr RA ini merupakan salah satu doa yang dikumpul oleh Al-Ustaz Hj Muhammad Ismail bin Salleh semasa hidupnya. Al-Ustaz telah menulis beberapa kitab tauhid yang harus menjadi panduan kehidupan. Saya amat tertarik dengan susunan doa Saidina Abu Bakr RA dan ingin dikongsi bersama. Doanya yang diterjemahkan di bawah:


“Ya Allah, bahawasanya engkau telah mengadakan permulaan makhluk, daripada ketiadaan apa-apa hajat dengan engkau, kepada mereka itu, kemudian engkau jadikan mereka itu dua puak, satu puak untuk syurga, dan satu puak untuk neraka, maka engkau jadikanlah aku untuk syurga, dan jangan engkau jadikan aku untuk api neraka.

Ya Allah bahawasanya engkau telah mengadakan makhluk beberapa puak, dan engkau memperbezakan mereka itu lebih dahulu, sebelum engkau mengadakan mereka itu, maka engkau jadikan mereka daripada mereka itu ada yang celaka, dan ada yang bahagia, dan ada yang sesat, dan ada yang dapat petunjuk, maka janganlah engkau celakakan akan daku dengan sebab berbuat maksiat-maksiat kepada engakau.

Ya Allah bahawasanya engkau telah mengetahui akan barang apa yang diusahakan oleh tiap-tiap diri seseorang, sebelum engkau mengadakannya maka tidak dapat lari baginya daripada barang apa yang engkau ketahui, maka engkau jadikanlah aku daripada orang yang engkau jadikan dia dengan berbuat amalan taat kepada engkau.

Ya Allah bahawasanya seseorang itu tiada dapat barang apa ia kehendaki hingga engkau kehendaki, maka engkau jadikanlah kehendak engkau itu bahawa aku menghendaki barang apa yang menghampirkan akan daku kepada engkau (ia ini amalan taat & takwa).

Ya Allah bahawasanya engkau telah mengtakdirkan segala gerak-gerak hamba-hamba, maka ia bergerak sesuatu melainkan dengan izin engkau, maka engkau jadikan segala gerak-gerak ku pada takutkan engkau.

Ya Allah bahawasanya engkau telah mengadakan kebaikan dan kejahatan, dan engkau jadikan tiap-tiap satu daripada keduanya itu, ada orang yang mengerjakan dengannya, maka engkau jadikanlah akan daku daripada orang yang sebaik-baik daripada dua bahagian itu.

Ya Allah bahawasanya engkau telah mengadakan syurga dan neraka dan telah engkau jadikan bagi tiap-tiap satu daripada keduanya itu ahli “yakni ahli syurga dan ahli neraka”, maka engkau jadikanlah akan daku daripada penduduk-penduduk syurga engkau.

Ya Allah bahawasanya engkau menghendaki dengan sesuatu kaum itu kesesatan dan engkau sempitkan dengannya dada-dada mereka itu, maka cerahkanlah dadaku bagi keimanan, dan perhiaskanlah akan dia pada hatiku.

Ya Allah bahawasanya engkau telah mentadbirkan segala perkara-perkara, dan telah engkau jadikan kembalinya “segala perkara itu” kepada engkau maka hidupkanlah akan daku kemudian daripada mati kehidupan yang baik, dan hampirkanlah akan daku kepada engkau pangkat mertabat ketaatan.

Ya Allah barangsiapa berpagi-pagi dan berpetang-petang kepercayaannya dan harapannya lain daripada engkau, maka engkau ialah kepercayaanku dan harapanku, dan tiada terdaya mengekalkan berbuat taat, dan tiada berupaya meninggalkan maksiat melainkan dengan pertolongan Allah. Selawat Allah keatas Nabi Muhammad SAW”.


Semuga Allah memberi kekuatan kepada kita untuk terus berdoa & dan bergantung harap kepadaNya. Sesunguhnya doa itu adalah senjata orang-orang mukmin.


10.59am @ Schaumburg, IL
May 13th, 2010

No comments:

Post a Comment