Sunday, April 25, 2010

Pengurusan Modal Insan (Talent Management)

Akhbar Semalam membawa berita yang Presiden Filipina Aroyo telah memilih juru rias kukunya sebagai orang penting dalam salah satu instituisi pelaburan yang mengendalikan pelaburan bernilai ratusan biliion dollar. Presiden Aroyo dikecam hebat atas pemilihan itu yang dianggap sebagai pemilihan yang tidak berdasarkan merit, malah lebih kepada siapa yang lebih dekat dengannya. Atau dalam bahasa inggerisnya "know who not know how" Aroyo cuba mempertahankan pemilihan ini dengan menyatakan beliau perlu memilih seseorang yang beliau percayai untuk duduk mewakilinya dalam institusi ini.

Saya mengambil berita dari negara jiran, Filipina, bukan bermakna kita kekurangan contoh di dalam negara kita sendiri. Malah mungkin contoh yang ada di depan mata kita tidak terbilang banyaknya. Kadang-kadang agak mudah untuk melihat kuman di seberang laut dari gajah di depan mata :)

Apabila kita membicarakan tentang proses memilih orang yang terbaik untuk sesuatu tugasan, Allah SWT berfirman dalam Surah Al_Qasas ayat 26 yang bermaksud:

"Berkatalah salah seorang dari duaka: Wahai bapaku! Ambillah dia sebagai pekerja (kita), kerana sesungguhnya sebaik-baik orang yang patut bapa mengambilnya sebagai pekerja ialah orang yang kuat dan beramanah"

Sifat "KUAT" adalah merupakan Kebolehan, ilmu serta keupayaan (Skills, Knowledge & Ability) seseorang itu menjalankan tugasan dengan baik dan boleh mencapai matlamat tugasan tersebut. Manakala sifat "BERAMANAH" pula merujuk kepada sifat takut kepada Maha Pencipta - iaitu Takwa. Gabungan kebolehan, ilmu, keupayaan serta takwa adalah faktor penentu kejayaan sesuatu tugasan. Dan formula pemilihan ini digarap oleh Allah SWT dalam Al-Quran melalui cerita dua orang gadis yang perlu memberi minum kepada binatang gembala mereka dan mereka bertemu dengan Nabi Musa AS yang telah membantu mereka.

Oleh itu dalam memilih seseorang untuk membuat sesuatu perkara atau tugasan, kriteria "kuat" dan "amanah" hendaklah kita guna dan praktikkan. Terdapat banyak cara (tools)untuk mengenalpasti kriteria "kuat" & "amanah". Banyak juga buku-buku yang dikarang bagi membantu kita dalam proses pemilihan dan pengamabilan pekerja. Kita berharap dan berdoa agar kita dipermudahkan oleh Allah SWT untuk memilih yang terbaik dalam membantu kita membuat tugasan kita, insya-Allah.


Bertam @ 12.50pm
April 25th, 2010

No comments:

Post a Comment